Przejdź do głównej zawartości

Sprawność rachunkowa - tabliczka mnożenia

 DREWNIANA TABLICZKA MNOŻENIA

Pomoc dydaktyczna do nauki tabliczki mnożenia z https://sylaby.pl/produkt/tabliczka-mnozenia/

Zawiera 103 elementy (tabliczkę mnożenia, 100 elementów z liczbami, dwie kostki z cyframi od 1 do 10). 

 Tabliczka Mnożenia - Praca Indywidualna z Dzieckiem

Celem ćwiczeń jest doskonalenie umiejętności dziecka w zakresie tabliczki mnożenia poprzez aktywne angażowanie się w zadania praktyczne. Poniżej przedstawiam propozycję działań, które można zastosować w trakcie zajęć.

  • Wyszukiwanie Działań:

    • Zacznijmy od najprostszych działań, na przykład "dwa razy 10". Dziecko powinno wyszukać kartonik z liczbą 20 spośród dostępnych.

    • Umieść znaleziony kartonik w wybranym polu tablicy.

  • Odwrotność Działania:

    • Podaj wynik działania, na przykład 12. Dziecko musi wyszukać wszystkie kartoniki z liczbą 12, a następnie umieścić je w odpowiednich miejscach (np. 3 x 4, 2 x 6, 6 x 2, 4 x 3).


  • Ćwiczenie przemienność mnożenia:

    • Pokaż dziecku, że mnożenie jest przemienne, wykonując działanie, np. "dwa razy trzy".

Poproś dziecko by za pomocą sznurka zaznaczyło obszar 2 na trzy, w kolejnym kroku liczy ile jest luk - dotyka, wskazuje palcem. Zapisuje wynik działania 2*3 = 6 


Teraz zaznaczamy obszar 3 na dwa i dziecko wykonuje tą samą czynność co poprzednio. Zapisuje działanie i wynik: 3*2 = 6

  • Jak inaczej można jeszcze wykonać to ćwiczenie. Podaj działanie, obszar np. 3 na 6. Zaznaczamy taśmą określony obszar i wypełniamy go kartonikami.


Następnie poproś dziecko aby policzyło wszystkie kartoniki w rzędach, może tworzyć z kartoników wieże - kartoniki traktujemy jak liczmany. 

Otrzyma 3 wieże po 6 kartoników. Jeżeli nadal nie będzie potrafiło wskazać wyniku może przeliczyć wszystkie elementy. 

Po wykonaniu tego ćwiczenia, poproś by ponownie włożyło wszystkie kartony w odpowiednie luki. Następnie poukładało kartoniki w wieże, ale w kolumnach. Jaką wysokość, mają teraz wieże? Ile jest wieży? Jakie działanie teraz wykonałeś? Jaki otrzymasz wynik? 

Do zestawu dołączone są kostki 10 - ścienne. Dziecko rzuca dwoma kostkami, wykonuje mnożenie i uzupełnia luki w tablicy.


Pamiętaj, aby dostosować tempo pracy do indywidualnych potrzeb ucznia i stale zachęcać do samodzielnego myślenia. Zabawy z tabliczką mnożenia powinny być angażujące i rozwijające umiejętności matematyczne uczniów.


Praca - z grupą ( lekcja matematyki, zajęcia dodatkowe, świetlicowe).


Celem zajęć jest rozwijanie umiejętności matematycznych uczniów poprzez współpracę w grupie przy wykorzystaniu tablicy mnożenia. Oto kilka propozycji ćwiczeń, które mogą być realizowane zespołowo:

Wykorzystaj podobne ćwiczenia do tych, które były realizowane wcześniej, ale tym razem pracuj w grupach maksymalnie czteroosobowych przy jednej planszy.

  • Losowanie i Uzupełnianie Planszy:

    • Rozłóż wszystkie kartoniki wokół planszy.

    • Uczniowie losują za pomocą kostek działanie, na przykład "4 x 8".

    • Szukają odpowiedniego kartonika i umieszczają go na planszy.

    • Gra kończy się w momencie rozłożenia wszystkich kartoników. Ćwiczenie to podnosi kompetencje społeczne - za wynik odpowiadamy wszyscy, spostrzegawczość i umiejętność skupienia się. 





  • Losowanie i Rozkładanie Kartoników:

    • Rozłóż wszystkie kartoniki pomiędzy uczniami biorącymi udział w zabawie (np. jeśli mamy czwórkę uczniów, każde dziecko dostaje  25 losowo wybranych kartoników).

    • Uczniowie rozkładają kartoniki przed sobą.

    • Losują kostkami  działania, następnie każde dziecko szuka wyniku działania w swoim zestawie. Jeżeli je ma umieszcza w odpowiednim miejscu na planszy. 

    • Wygrywa osoba, która pierwsza rozłoży  wszystkie kartoniki. 



Do ćwiczeń indywidualnych polecam dwa stemple: mnożenie w kratkach do 100 oraz stemple tabliczka mnożenia do 100. 


Mnożenie do 100. Wyrzucamy kostką cyfry od 1 do 10 i uzupełniamy losowo kolumny lub wiersze. Następnie wykonujemy obliczenia.


Przy wykorzystaniu tabliczki mnożenia do 100. Rzucamy dwoma kostkami i zaznaczamy wynik. 


Jeżeli uczniowie nadal mają problem z wykonaniem obliczeń, zaznaczają wylosowany obszar. W kolejnym kroku zliczają zakolorowane okienka.



Możemy też połączyć razem dwa stemple w działaniu. Uczeń wyrzuca losowo cyfry i wpisuje je w wiersze i kolumny:

Mnożenie przez 1 i 5 nie sprawia mu trudności, przy 6 ma wątpliwości. Wtedy proponujemy by sprawdził swoje wyniki przy wykorzystaniu drugiego stempla. Zaczynamy od najmniejszej liczby czyli 3 razy 6.

Uczeń zieloną kredką zaznacza obszar i zlicza pokolorowane kratki. Następnie innym kolorem wyznacza obszar 4 na 6 i powtarza czynność. 


 W ten sam sposób wykonuje ostatnie działanie.


Pamiętaj, że najważniejsze jest by przy tych działaniach towarzyszyć dziecku, rozmawiać. To da Ci możliwość poznania ewentualnych problemów na  początku edukacyjnej drogi Twojego dziecka. Jeżeli jesteś nauczycielem, bez opanowania podstawy, jaką jest sprawność rachunkowa dziecko szybko się zniechęci do nauki - odkrywania matematyki. Pozwól mu doświadczać, eksperymentować i pracować na konkretach. 



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Tejmniczy ogród

Tajemniczy ogród, moja inspiracja do wyzwania w  artgrupaatc . Nocne pomysły i powstało jeszcze jedno ATC - Tajemniczy ogród....

Dzień liczby Pi

  14.03 obchodzimy dzień liczby Pi. Zebrałam kilka pomysłów na obchodzenie tego dnia. 1. Badamy liczbę Pi - przygotowujemy okrągłe przedmioty mierzymy ich obwody - za pomocą sznurka, miarki, mierzymy średnicę i obliczamy Pi. Zbieramy dane w tabeli i analizujemy. 2. Miasto liczby Pi.  Rysujemy szerokości jednej kratki wieżowce, których wysokość odpowiada kolejnym cyfrą Pi - czyli 3  1  4 ... Możemy przygotować karty z różnymi wzorami do uzupełnienia, np. koła dołączyć np. do tego kod  karta w trójkąty Architekt zostawił nam rozpoczęty projekt miasta musi go dokończyć według jego pomysłu. Znajdź reguły i dokończ projekt.  3. Kodujemy obraz liczby Pi. Wybrałam różne kolory, bo przy jednym dzieci kolorują całymi pasmami, nie ma efektu o który nam chodzi - odczytywania kodu.  Rysuj według kodu:    Umieściłam te zadania również w ganial.ly  https://view.genial.ly/603f30dfbaa8980d85bd1811/interactive-content-dzien-liczby-pi 4. Znajdź swoją datę urodzenia w rozwinięciu liczby Pi. Do tego posłu

Superkoderzy - Zielona Góra

Od roku jestem trenerem w programie Superkoderzy - fundacji Orange. Po przerobieniu dwóch ścieżek - przyrodniczej i majsterkowiczów - mam przyjemność dzielić się swoja wiedzą z innymi nauczycielami. Pierwsza moja grupa czekała na mnie w Zielonej Górze.  O programie możecie poczytać  tutaj.  W tej edycji udział bierze 120 szkół z całej Polski, w tym ponad 70 wybrało ścieżkę " Majsterkowicze". Zapraszam na fotorelację z Zielonej Góry - 2.09.2017r.